Bile

Elbiler i Danmark: Salgstal 2020-2025
Elbilsalget i Danmark er eksploderet i løbet af få år. For bare en håndfuld år siden udgjorde elbiler en marginal del af bilsalget – i 2019 var kun omkring 2,4 % af nyregistreringerne elektriske. I dag er billedet vendt helt på hovedet. Gennem en kombination af ny teknologi, politiske tiltag og stigende forbrugerinteresse har elbiler bevæget sig fra at være et nichefænomen til at dominere markedet. Denne artikel giver et bredt overblik over udviklingen i elbilernes salgstal fra 2020 til 2025 med fokus på de seneste rekorder, de mest populære modeller og årsagerne til den markante fremgang.
Fra niche til mainstream: voldsom vækst fra 2020 til 2025

Billedtekst: Rækker af nye elbiler klar til levering – elbilsalget er skudt i vejret i Danmark de seneste år.

Starten af 2020’erne markerede et vendepunkt for elbiler i Danmark. I 2020 blev der solgt ca. 14.200 elbiler, hvilket svarede til godt 7 % af alle nye biler. Året efter steg andelen af elbiler til 13,4 %, og salget fortsatte opad i 2022, hvor elbiler udgjorde omkring 20-21 % af nybilsalget. Denne trend tog fart i 2023: Over 62.600 nye elbiler blev indregistreret dette år – mere end en fordobling fra året før – hvilket bragte elbilandelen op på 36 % af bilsalget. Med andre ord var mere end hver tredje nye bil nu en elbil.

Grafik: Elbilernes andel af nye personbiler i Danmark, 2020-2025.

Udviklingen kulminerede for alvor i 2024, som blev året hvor elbilerne overhalede de fossildrevne. I hele 2024 var 51,5 % af alle solgte nye personbiler rene elbiler. Det vil sige, at for første gang nogensinde blev der solgt flere elbiler end benziner, dieseler og hybrider tilsammen det år. Tendensen tog yderligere til i 2025, hvor elbilernes dominans blev endnu tydeligere.

Rekordår 2025: To tredjedele af nye biler er elektriske
2025 har cementeret elbilens indtog som det nye normalbillede på de danske veje. Foreløbige tal viser, at cirka 67 % – to ud af tre – af alle nye biler solgt i 2025 var elbiler. Til sammenligning var andelen kun 7 % fem år tidligere, hvilket understreger hvor drastisk omstillingen er forløbet. Især i andet halvår af 2025 blev der sat mange rekorder. I september måned alene rullede 12.992 fabriksnye elbiler ud på de danske veje – det højeste antal nogensinde på én måned. Samme måned slog også rekord i markedsandel: Elbiler stod for 73 % af alle solgte biler i september. Blandt private bilkøbere var andelen endnu højere; faktisk var hele 91 % af de nye biler til private i september rene elbiler. Disse tal illustrerer, at elbilen nu for alvor er blevet førstevalget for langt de fleste købere.

Udviklingen i 2025 afspejles også i fortsat vækst i rene salgstal. I november 2025 blev der indregistreret 11.731 elbiler, hvilket er en stigning på 34 % i forhold til november året før. Samlet set nærmer årets elbilsalg sig (pr. 30. november) allerede over 110.000 stk., og det endelige tal for 2025 forventes at sætte ny årsrekord. Til sammenligning blev der for blot to år siden – i 2023 – solgt 62.600 elbiler på hele året. Også ude på vejene mærkes elbilernes fremmarch: Ved udgangen af 2025 kører der over en halv million elektriske biler rundt i Danmark (ca. 522.000 stk. i alt), hvilket er en voldsom stigning i den samlede bestand på kort tid. De fossildrevne biler fylder tilsvarende mindre i statistikkerne – for eksempel udgjorde plugin-hybridbilerne i slutningen af 2024 under 4 % af nybilsalget, mens dieselbiler nu nærmest er forsvundet fra markedet. Danmark er med andre ord godt på vej mod en elektrisk bilpark.

Billedtekst: En elbil oplader ved en offentlig ladestation. Udrulningen af flere ladestandere og nye bilmodeller har bidraget til elbil-boomet.


Mest populære elbiler og bilmærker
Når elbiler udgør hovedparten af salget, afspejler det sig naturligvis også i hvilke bilmodeller danskerne køber. I 2024 var Tesla Model Y den mest solgte bil på året med 10.471 stk. – ikke bare blandt elbiler, men samlet set. Model Y’s dominans fra 2024 blev dog udfordret i 2025, hvor nye konkurrenter dukkede op. Den helt store højdespringer blev Skoda Elroq, en mellemstor elektrisk SUV, som indtog førstepladsen som årets mest solgte elbil i 2025 med 9.884 solgte eksemplarer. Skoda Elroq alene stod for knap 9 % af alle elbiler solgt i år. På de næste pladser følger Volkswagens populære ID.4 og Teslas Model Y, som også hver især er solgt i flere tusinde eksemplarer i løbet af 2025. At Skoda Elroq topper listen er bemærkelsesværdigt, da Tesla Model Y året forinden var den suveræne etter – det vidner om øget konkurrence og forbrugernes interesse i de nye elbilmodeller på markedet.
Ser vi på bilmærkerne, har Volkswagen-koncernen i det hele taget haft et stærkt greb om elbilsalget. Volkswagen-mærket selv endte som det mest solgte elbilmærke i 2025 med over 20.000 solgte elbiler, svarende til omkring 18 % af det samlede elbilsalg. Med til VW-koncernens dominans hører også mærker som Skoda, Audi og Cupra, der alle har populære elbiler i sortimentet. Tesla, der kickstartede den moderne elbilbølge, er fortsat et af de bedst sælgende mærker, men må nu dele rampelyset med flere traditionelle producenter, som er stormet ind på elbilsmarkedet. Tendensen ses også tydeligt på toplisterne: I første halvår 2025 var 9 ud af de 10 mest solgte bilmodeller i Danmark elektriske – kun én enkelt fossilbil sneg sig ind i top-10. Elbiler som Skoda Enyaq, VW ID.3/ID.4, Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 5 og flere andre er blevet hverdagssyn i gadebilledet, side om side med Tesla’s modeller. Dermed har forbrugerne nu et bredt udvalg af elbiler at vælge imellem i alle klasser, fra mindre familiebiler til store SUV’er.

Hvad driver succesen? – Årsager til den grønne fremmarch
Den imponerende stigning i elbilernes salgstal skyldes en kombination af flere faktorer. Politiske incitamenter har spillet en stor rolle – afgiftsfordele og tilskud har gjort elbiler mere økonomisk attraktive for køberne. Som FDMs forbrugerøkonom udtalte, er det “en god cocktail af gunstige afgiftsforhold, mange prisfald, nye modeller og veludviklet ladeinfrastruktur, der får flere elbiler på vejene”. Særligt i 2020’erne er der kommet et væld af nye elbilmodeller på markedet i forskellige prisklasser, hvilket har tiltrukket nye købergrupper. Biler som Skoda Elroq, VW ID. Buzz og Renault 5 (den moderne elektriske udgave af klassikeren) viser, hvordan elbiler nu appellerer bredt – ikke kun til de teknologientusiastiske førstebrugere, men også til ganske almindelige bilkøbere, der ønsker en driftssikker og prisvenlig bil. Samtidig er ladeinfrastrukturen blevet kraftigt forbedret. Alene i 2024 blev antallet af offentlige ladestandere udbygget markant, inkl. et stort løft i antallet af lynladere. Dette betyder, at langt de fleste kan lade deres elbil relativt nemt, hvad enten det er derhjemme, på arbejdspladsen eller ved offentlige ladestationer på farten. Den øgede tryghed ved ladeforhold, kombineret med elbilernes lave driftsomkostninger, har fjernet mange tidligere barrierer for forbrugerne.

Fremgangen ser ud til at fortsætte. Bilbranchen forventer, at elbilernes markedsandel vil vokse yderligere i de kommende år. Allerede i 2025 forudsagde Mobility Denmark, at over 70 % af nysalget i 2025 ville være elbiler – en forudsigelse der næsten gik i opfyldelse. Fortsætter udviklingen, kan Danmark snart nærme sig niveauet i Norge, hvor elbilerne udgør tæt på 90 % af salget. Dog påpeges det, at politisk vilje fortsat er afgørende: planlagte afgiftsstigninger på elbiler i 2026 kan bremse udviklingen, medmindre der findes løsninger, som bevarer elbilens økonomiske attraktivitet. Indtil videre tyder alt på, at den grønne omstilling af personbiltrafikken har fået folkelig opbakning og moment nok til at fortsætte.
Danmark er dermed trådt ind i en ny bilæra, hvor elbilerne for alvor har gjort deres indtog. Salgstallene fra 2020-2025 taler deres tydelige sprog: på få år er elbilen gået fra at være et sjældent syn til at være den nye normal. Med flere rekordmåneder, et bredere modeludvalg og en støt voksende ladeinfrastruktur er elbilen ikke længere fremtidens bil – det er nutidens foretrukne valg på det danske bilmarked.