Dark mode
(Mørk / lys tema):
Online status:

Læse mode
(Sluk ikke skærm):

Tekst størrelse:

Standard sortering:

Åbn søgte biler i:

Biler visning:
 
 
Hej
Tak fordi du er en del af Bile.dk univers. Vi håber du bliver glad for oplevelsen, og endelig kontakt os hvis du har ting du ønsker vi udvikler på websitet.

SoMe:
facebook instagram tiktok
 
 
 
Til top

Bilens historie

Bilens historie strækker sig tilbage til begyndelsen af det 20. århundrede, hvor ordet "bil" blev introduceret for første gang. En konkurrence blev udskrevet for at finde et erstatningsord, og selvom forslaget "bil" blev anset for nyt og dristigt af nogle, vandt det konkurrencen og blev det fællesnordiske ord for køretøjet. Ordet er en forkortelse af "automobil," med rødder i græsk auto og latin mobilis, der betyder "bevægelig."

Bilens historie er tæt knyttet til opfindelsen af benzinmotoren, som blev introduceret med firetaktsprincippet af Alphonse Beau de Rochas. Tyskeren Nikolaus Otto begyndte produktionen af motorer baseret på dette princip i 1876. Der er nogle kontroverser om, hvem der først opfandt den første bil. Nogle kilder hævder, at det var Gottlieb Daimler i 1885, mens andre peger på Karl Friedrich Benz i 1885 som opfinderen af den første benzinmotordrevne bil. Daimlers bil var en hestevogn med en éncylindret benzinmotor placeret mellem sæderne, mens Benz' bil var en trehjulet bil med en encylindret benzinmotor.

Forbrændingsmotoren har rødder tilbage til 1600-tallet, hvor den hollandske fysiker Christiaan Huygens byggede en atmosfærisk krudtmotor. Forsøg på at konstruere en forbrændingsmotor fortsatte i de følgende århundreder. I 1860 opfandt franskmanden J. Lenoir en brugbar forbrændingsmotor, der blev drevet af gas. Senere, i 1885, opfandt tyskeren Gottlieb Daimler den første encylindrede benzinmotor med firetakts cyklus, som var lettere og havde et højere omløbstal end tidligere motorer.

 

bilens historie
bilens historie

Princippet bag firetakts motoren

Sug luft og benzin ind / pres luft og benzin sammen / afbrænd massen / pust det ud af stempel

bilens historie

Alphonse Beau de Rochas

Opfinderen af firetakts benzinmotoren (Sug luft og benzin ind / pres luft og benzin sammen / afbrænd massen / pust det ud af stempel).

bilens historie

Nikolaus Otto

Den første der satte motorer i produktion i år 1876, baseret på Beau de Rochas firetakts-princip.

 

Bilens udvikling:

I løbet af 1950'erne og 1960'erne blev der introduceret forskellige motorkonstruktioner, herunder Wankel-motoren skabt af tyskeren Felix Wankel. Motoren indeholder ikke traditionelle stempler, men et stempel der drejer rundt i cylinderen i stedet for at gå op og ned. Dog forblev den mest anvendte motor fortsat firetaktmotoren, især med forbedringer inden for forbrug, holdbarhed og effekt. Den traditionelle firecylindrede rækkemotor forblev den mest udbredte.

biler historie

Bilbremser udviklede sig også gennem årene, og hydraulisk aktiverede bremser blev introduceret i 1930'erne. I 1970'erne blev tokreds bremsesystemer indført for at minimere risikoen for bremsesvigt ved hydrauliske lækager. Skivebremser vandt popularitet siden 1960'erne på grund af deres billigere produktion, holdbarhed og nem vedligeholdelse.

Materialerne, der anvendes i bilkonstruktion, har udviklet sig fra stålplader svejset til en selvbærende enhed til eksperimenter med lettere materialer som kunststoffer og aluminium. I 1960'erne opdagede man ulemperne ved at anvende stål på grund af rustproblemer i de mange lukkede hulrum i bilens struktur.

Bil historie


Bil historie

Neutral viden:

Det første automobil med en benzindrevet motor blev skabt af Karl Friedrich Benz i 1886. Den trehjulede bil markerede begyndelsen på en revolution inden for transport. Emile Constant Levassor ændrede automobilets design i 1891 ved at placere motoren foran førersædet i stedet for under det. Dette designændring havde en betydelig indflydelse på bilens udvikling og gjorde det til et adskilt transportmiddel fra hestevognen.

I begyndelsen var biler kun for de rige, men omkring 1890 begyndte den amerikanske opfinder Henry Ford at eksperimentere med samlebåndsproduktion for at gøre biler mere overkommelige. Dette førte til masseproduktion og gjorde bilen til et vigtigt fænomen i den amerikanske kultur.

I dag er biler også blevet tilpasset til alternative brændstoffer som sprit. Nogle kan køre på op til 85% sprit og mindst 15% benzin. Mens sprit i forbrændingsmotorer og brændselsceller generelt producerer CO2 og H2O, kan det være CO2-neutralt, hvis den anvendte CO2 stammer fra vedvarende energikilder som sol- eller vindenergi. Selvom samfundet endnu ikke kan producere al den nødvendige sprit, giver muligheden for spritanvendelse i motorkøretøjer frihed for fremtiden.

 


Hvad kan du nu?

Se brugte biler fra forhandlere:

Brugte biler

Se brugte elbiler fra forhandlere:

Søg brugt elbil

Se veteranbiler til salg fra forhandlere:

Veteranbiler til salg

Se brugte biler fra forhandlere:

Forside

 

Login eller opret bruger
Opdater cookies præferencer