Test viser at der er forskel mellem den officielle WLTP-rækkevidde og den reelle rækkevidde, som bilerne opnår under praktiske forhold. Elbilers reelle rækkevidde varierer betydeligt afhængigt af forskellige faktorer som vejrforhold, kørestil og batteristørrelse.
En omfattende test udført af FDM og deres norske søsterklub NAF viste, at Tesla Model S klarede sig bedst med en reel rækkevidde på 530 km i vinterforhold, hvilket var en rekord for testen. Om sommeren formåede Tesla Model S at køre 672 km, hvilket også oversteg bilens officielle rækkevidde på 634 km.
Generelt er elbiler med større batterier bedre til at opnå lange rækkevidder. I en anden test kørte Lucid Air længst med 571 km, mens Tesla Model 3 Long Range og BMW i5 også klarede sig godt med henholdsvis 498 km og 489 km.
Imidlertid er der modeller, som ikke lever op til deres lovede rækkevidde. For eksempel kørte Volkswagen ID.7 og Volvo EX30 markant kortere end deres officielle rækkevidde, hvilket fremgår af en sommertest hvor ID.7 kun opnåede 450 km mod de lovede 582 km.
Disse resultater viser, at det er vigtigt at tage højde for forskellige faktorer og praktiske tests, når man vurderer en elbils reelle rækkevidde. For at sikre sig en pålidelig rækkevidde, kan det være en god tommelfingerregel at forvente omkring 30% kortere rækkevidde om vinteren sammenlignet med de teoretiske tal.
Når det kommer til den reelle rækkevidde for elbiler, er der mange faktorer, der kan påvirke, hvor langt en bil faktisk kan køre på en enkelt opladning. Disse faktorer inkluderer kørselsforhold, vejr, terræn, kørestil og batteriets tilstand. Her er en uddybning af nogle af de vigtigste aspekter:
Vejret spiller en stor rolle i elbilers rækkevidde. Lavere temperaturer kan reducere batteriets effektivitet, hvilket resulterer i en kortere rækkevidde. For eksempel viste en vintertest, at Tesla Model S, som har en WLTP-rækkevidde på 634 km, kun opnåede en reel rækkevidde på 530 km under kolde forhold. Generelt kan man forvente, at rækkevidden falder med omkring 30% om vinteren sammenlignet med sommeren.
Hvordan man kører bilen, har også en stor betydning. Højere hastigheder øger energiforbruget markant, mens en mere jævn og forsigtig kørestil kan forlænge rækkevidden. NAF's tests viser, at kørsel med en "let fod" på speederen og undgåelse af pludselige accelerationer kan forbedre rækkevidden.
Størrelsen og effektiviteten af bilens batteri er også afgørende faktorer. Elbiler med større batterier har generelt en længere rækkevidde. For eksempel har Lucid Air et stort 112 kWh batteri og kørte 571 km i en rækkeviddetest, mens Tesla Model 3 Long Range med et 75 kWh batteri kørte 498 km. Effektiviteten, målt i hvor mange kilometer bilen kan køre pr. kWh, varierer også mellem modeller. Tesla Model 3 Long Range var den mest effektive med 6,62 km/kWh i en test.
Terræn og kørselsforhold kan også påvirke rækkevidden. Kørsel op ad bakke kræver mere energi, hvilket kan reducere rækkevidden. I en test viste det sig, at Kia EV9, som kørte en forkert rute med flere stigninger, fik en kortere rækkevidde end forventet.
Der er ofte en forskel mellem de officielle WLTP-tal og de reelle rækkevidder, som bilerne opnår i praksis. WLTP-testene foregår under standardiserede forhold, som ikke altid afspejler den virkelige verden. For eksempel kørte Renault Scenic E-Tech 562 km, hvilket var 10% mindre end dens WLTP-rækkevidde på 622 km.
Der er flere måder, man kan forbedre rækkevidden på sin elbil:
1: Hold en jævn hastighed: Undgå hårde accelerationer og høje hastigheder.
2: Brug eco-mode: Mange elbiler har en økonomitilstand, der optimerer energiforbruget.
3: Forvarm bilen mens den lader: På den måde bruges energien fra ladestanderen i stedet for batteriet til at varme bilen op.
4: Reducer brugen af klimaanlæg: Brug sæde- og ratvarme i stedet for kabinevarme, da disse funktioner bruger mindre energi.
For at få en præcis vurdering af, hvad du kan forvente af rækkevidde i din daglige kørsel, er det bedst at kigge på praktiske tests og erfaringer fra andre brugere samt at tage højde for dine specifikke kørselsforhold og vaner.
WLTP står for "Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure" og er en standardiseret testmetode udviklet for at give mere præcise og realistiske målinger af en bils brændstoføkonomi, CO2-udledning og rækkevidde for elbiler. WLTP erstatter den tidligere NEDC-standard (New European Driving Cycle), som blev kritiseret for ikke at afspejle realistiske kørselsforhold.
Hvordan WLTP fungerer
WLTP-testen består af en række forskellige kørescenarier, der skal efterligne realistiske kørselsmønstre. Testen udføres i et laboratorium under kontrollerede forhold, og bilen køres på en rullebænk gennem forskellige faser, der inkluderer:
Bykørsel: Lav hastighed med mange stop-start situationer.
Forstadskørsel: Moderat hastighed med færre stop.
Landevejskørsel: Højere hastighed og mere konstant kørsel.
Motorvejskørsel: Høj hastighed med længere strækninger uden stop.
Rækkevidde i WLTP
For elbiler måles rækkevidden ved at køre bilen indtil batteriet er tømt under disse forskellige kørescenarier. Resultatet giver en gennemsnitlig rækkevidde, som skal være mere repræsentativ for, hvad bilister kan forvente i den virkelige verden sammenlignet med den tidligere NEDC-standard.
Fordele ved WLTP
Mere præcis: WLTP tager højde for moderne kørselsmønstre og giver derfor mere realistiske resultater.
Varierende kørselsforhold: Testen inkluderer forskellige hastigheder og køreforhold, hvilket gør resultaterne mere alsidige.
Brug af tilbehør: Testen tager højde for brugen af bilens tilbehør såsom aircondition og opvarmning, hvilket påvirker elbilers rækkevidde.
Ulemper og udfordringer
Selvom WLTP giver mere præcise resultater end NEDC, er der stadig forskelle mellem laboratorietestene og de faktiske kørselsforhold. Eksempelvis kan vejr, terræn, og kørestil påvirke den reelle rækkevidde, hvilket betyder, at bilister ofte vil opleve en anden rækkevidde end den, der er opgivet i WLTP-resultaterne.
Se brugte elbiler:
Se brugte biler:
Sælg din elbil eller bil gratis på Bile.dk: